Latvia 7.6 - 12.6 2005

Olutterassi Riikassa

House of the blackheads

Turaidan linna

Päivä 1: Oulu - Tampere
Hyppäsin iltapäivällä Tampereen junaan josta olin jo valmiiksi järjestänyt majoituksen itselleni couchsurfingin kautta. Pistäydyin illalla katsomassa vielä Black Label Societyn Pakkahuoneella, joka olikin se syy miksi en lähtenyt reissuun heti kesäloman alkaessa. Loistava keikka, kannatti odottaa.

Päivä 2: Tampere - Riika
Olin toki käynyt aikaisemminkin Tampereella, mutta en ollut koskaan tutustunut kaupunkiin sen kummemmin, joten tekaisin päivällä kunnon turistikierroksen keskustassa ja piipahdin myös Lenin-museossa. Ryanair lennätti mut illalla puoli-ilmaiseksi Riikaan, jossa oli hostellivaraus valmiina, mutta en onnistunut löytämään sitä paikkaa... Ilta alkoi jo pimetä, joten painuin hostellile, joka oli jo tuttu edelliseltä vierailulta täällä.

Päivä 3: Riika
Kävin aamulla ostamassa bussilipun Varsovaan ja lähdin uudestaan etsimään hostelliani. Ja löytyihän se viimein päivänvalossa, olin jo eilen illalla pyörinyt todella lähellä. Vierailin iltapäivällä Jews in Latvia museossa, jonka piti olla ilmainen, mutta poistuessa ovella päivystänyt babushka ruinasi melko agressiivisella otteella "lahjoitusta" ja olin pakotettu antamaan pari kolikkoa.

Päivä 4: Riika
Riika oli jo ennestään tuttu kaupunki ja vanha kaupunki + muut on nähty joten ajattelin tutustua neuvostorealismiin hyppäämällä ratikkaan ja tekemällä pienen kierroksen neuvostoaikaisiin lähiöihin. Olin odottanut jotain romahtamaisillaan olevia kerrostaloja, mutta eipä nuo nyt niin odotetun surkeita olleet.

Päivä 5: Riika - Sigulda - Riika
Päätin tehdä päiväretken "Latvian Alpeille" Siguldaan ja käydä siellä vähän veryttelemässä Tatran vaellusta silmällä pitäen. Paikka oli hienoinen pettymys, enkä menisi noita kukkuloita vuoriksi kutsumaan. Vaelluspolku oli tosin ihan mukava ja perillä vierailin Turaidan linnassa, joka sekin oli mielenkiintoinen paikka.

Päivä 6: Riika - Varsova
Olin pari päivää sitten bongannut julisteen joka mainosti Anton Corbjinin näyttelyä Riikassa ja vääntäydyin sinne aamulla. Valokuvat olivat loistavia niinkuin yleensäkin, mutta niiden määrä hävisi muutama vuosi sitten Tukholmassa vierailemalleni näyttelylle.