Real De Catorce - Monterrey 16.4 - 22.4.2008

Chillausta Catorcessa

Monterrey

Vapaapainia Monterreyssä

Päivä 57: Zacatecas - Real De Catorce
Otimme aamulla bussin San Tiburcioon parin jo aikaisemmin tapaamani tyypin kanssa, mutta perillä kävi ilmi, että busseja sieltä Realiin ei kulkenutkaan, ainoastaan läheiseen Estacio De Catorceen. Perillä Estaciossa joku paikallinen sutki oli heti kauppaamassa kyytiä Realiin 350 pesolla, mutta kun matkassa oli myös naiskauneutta, päätimme yrittää liftata perille. Tie vaan oli hiukan hiljaisempaa sorttia ja kahden tunnin aikana ohitse ajoi ainoastaan yksi auto. Lopulta yksi pick-up äijä tarjosi kyytiä neljän kilsan päähän Realista 50 pesolla per naama, joten tartuimme tarjoukseen. Kaveri unohti vaan kertoa, että ne viimeiset neljä kilsaa mentiin jyrkkää ylämäkeä ja meillä jokaisella oli melko raskaat rinkat kannettavana...

Päivä 58: Real De Catorce
Samantien kun aamulla astuimme hotellista ulos oli jo ensimmäinen kaveri meille vuokraamassa hevosia. Tinkasimme hinnan kohdalleen ja vetäisimme aamiaisen sillä välin kun heppu kävi satuloimassa pollet. Suuntana oli El Quemadon, Huichol-intiaanien pyhä vuori, jonne he kerääntyvät popsimaan peyotea ja visioimaan. Matkalla maisemat olivat hienot ja perillä kiipesimme vielä jalan vuoren huipulle. Paluumatkalla yritin vanhana cowboyna saada koniin hiukan liikettä, mutta eihän se totellut mua ollenkaan, lonkutteli vaan omaa rauhallista tahtiaan ja just sitä reittiä, mitä itse halusi.

Päivä 59: Real De Catorce
Repäisin aamulla vaelluskengät esiin rinkan pohjalta ja suuntasimme kylää ympäröiville vuorille. Kävimme huiputtamassa yhden vuoren ennenkuin laskeuduimme eräässä laaksossa olevaan "aavekaupunkiin" joka oli hylätty läheisen hopeakaivoksen tyhjennyttyä. Pyörimme siellä aikamme ennenkuin päätimme kavuta vielä toiselle kaupunkia reunustavalle huipulle. Näkymät olivat komeat, mutta polkua alas kylään ei enää löytynytkään, joten päädyimme laskeutumaan niin jyrkkää seinämää, että takaisin hotellille päästyä vanhan polvet huusivat hoosiannaa.

Päivä 60: Real De Catorce
Palkkasimme aamulla jeeppikuskin/oppaan viemään meidät autiomaahan missä peyotekaktusta kasvaa. Ajoimme yli tunnin ennenkuin pysähdyimme ja kuski näytti mistä tuota ihmekasvia löytyy.

Siniset kukat
Jotka ovat
Vuorten takana
Jotka puhuvat
Sinä
Joka väität tietäväsi kaiken
Tulkitse niitä

Tuo on haiku mitä Huichol intiaanit hokevat peyotea vetäessään. Jätetäänpä näin julkisella foorumilla lukijan mielikuvituksen varaan, tuliko testattua...

Päivä 61: Real De Catorce
Viimeiset kolme päivää ovat olleet niin täynnä aktiviteetteja, että itse Real on jäänyt näkemättä, joten keskityin tänään tämän kyläpahasen antimiin. Pikkupaikkahan tämä on ja tuli melko nopeasti nähtyä. Vierailin kylän molemmissa kirkoissa, hautausmaalla sekä vanhoilla kukkotappelu- ja härkätaisteluareenoilla, mihin upposikin kokonainen tunti.

Päivä 62: Real De Catorce - Monterrey
Matkalla Monterreyhin bussi pysäytettiin tiesululla ja kaikkien matkatavarat otettiin tarkastettaviksi. Soltuilla oikein naama kirkastui kun ne näkivat mut: Nythän me löydettiin kunnon pössyttelijä => pitkäpartainen ja -hiuksinen gringo, tolla täytyy olla huumeita! Äijä penkoo mun rinkkaa ja kyselee samalla löytyykö ruohoa, peyotea tai kokkelia... no juu ei löydy. Soltut olivat lopulta niin pettyneitä, että pistivät mut vielä tyhjentämään housun taskutkin.

Päivä 63: Monterrey
Pyörin aikani kaupungilla, mutta ilma oli niin kuuma ja kostea, että piti palata hostellille huilaamaan jo kolmen jälkeen. Olin kuitenkin bongannut julisteen joka mainosti vapaapainia täksi illaksi, joten sehän oli lähdettävä katsomaan. Painijat olivat mulle ihan outoja eli ilmeisesti täällä pohjoisessa on aivan oma "federaationsa". Tunnelma ei ollut aivan yhtä hyvä kuin Mexico Cityssa, mutta onhan lucha libre paskimmillaankin parasta!