Leon - Bluefields 5.8 - 8.8.2008

Hevosmiehet

Pikavene Bluefieldsiin

Vihanneskauppias

Päivä 67: San Miguel - Leon (Nicaragua)
Nicaraguan rajalla mulle vihdoin selviää, että näillä muutamalla maalla on jonkinlainen banaanitasavaltojen unioni, eikä passeja rajalla paljon leimailla vaan matkaa tehdään yhdellä ja samalla leimalla. Ongelmana on vaan se, että mulle annettiin Hondurasiin alunperin tullessa ainoastaan kuukausi oleskeluaikaa ja se menee umpeen ensi maanantaina. Yritin vinkua uutta, pidennyksen antavaa leimaa tullimieheltä, mutta sehän olisi ollut aivan liian hankalaa ja asia pitää kuulemma hoitaa Managuassa maahantulovirastossa...

Päivä 68: Leon - Rama
Törmäsin eilen pitkästä aikaa vanhaan aussikaveri Chrissiin jonka kanssa reissasin pariin otteeseen Meksikossa ja Guatemalassa ja sekin oli kiinnostunut näkemään Bluefieldsin, joten hyppäsimme aamulla Managuan bussiin ja kävimme maahantulovirastossa hakemassa pidennystä mun oleskelulupaan. Juu, eipä herunut pidennystä ei... Guatemalaan tullessa olin saanut 90 päivän oleskeluluvan ja se on kuulemma vielä voimassa elokuun loppuun. Olin hiukan epäileväisenä ja yritin silti saada pidennystä Hondurasin leimaan, mutta homma on kuulemma "bueno" ja rajanylityksessä Costa Ricaan ei pitäisi olla mitään ongelmia. No sepä jää nähtäväksi...

Päivä 69: Rama - Bluefields
Matka yöbussissa Ramaan oli painajaismainen: Ei mikään maailman heteroimman näköinen bussikuski luukuttaa koko yön Ricky Martinia eikä nukkumisesta tule mitään. Tie loppuu Raman kylään joten 60 kilsan loppumatka piti taivaltaa veneellä. Siisti reissu, pikavene painaa menemään viidakon reunustamaa jokea puolitoista tuntia ennen Bluefieldsiin saapumista. Ja nyt kun meitä oli kaksi jakamassa kustannuksia, päädyimme hiukan ökympään hotelliin: Löytyy ilmastointi ja pyyhkeetkin oli taiteltu joutseniksi...

Päivät 70: Bluefields
Aamupalan jälkeen kylän venelaiturille kyselemään aikatauluja Corn Islandin paatille: Riippui vähän keneltä kysyi, mutta vastauksena oli jotain "ens keskiviikkona saattais vene lähteä" ja "kuulin, että Carlosin paatti voisi olla lähdössä sinne huomenna tai ylihuomenna..." -tyyppisiä vastauksia. Jotenkin jäin kaipaamaan hiukan konkreettisimpia aikatauluja ja kun kuulin, että lentolippukaan ei maksanut kuin 40 euroa, hyppäsin taksiin ja hurautin lentokentälle. Iltapäivän lento oli vaan jo loppuunmyyty, joten ostin lipun huomisaamuksi ja jouduin jäämään Bluefieldsiin vielä yhdeksi yöksi.