Lanquin - Flores 25.6 - 1.7.2008

Floresin tyttö

Tikal

Melonilounas

Päivä 26: Coban - Lanquin
Olin kuullut positiivisia kommentteja El Retirosta, hiukan Lanquinin ulkopuolella sijaitsevasta majapaikasta. Ja olihan se hieno paikka: Joenrannalle on raivattu viidakosta tilaa ja sinne rakennettu pieniä mökkejä. Riippumattokin löytyi taas pitkästä aikaa patiolta. Paikka tosin on syystä tai toisesta täynnä Israelilaisia matkailijoita, kunnon pikku-Jerusalem meininki, kaikki mussuttivat vaan falafelia rantaravintolassa ja vetivät röökiä ketjussa.

Päivä 27: Lanquin
Pyörähdin aamupäivällä tarkastamassa kylän mayamarkkinat. Ilma oli niin kuuma ja kostea, että hiki virtasi vaikka ei tehnyt muuta kuin toriaukiolla istuskeli. Illalla suuntasimme tutustumaan Lanquinin lähistöllä olevaan "lepakkoluolaan", missä kosteus ja lepakonpaska oli tehnyt kivistä sen verran liukkaita, että meinasi olla suuria vaikeuksia pysyä pystyssä. Se varsinainen spektaakkeli tuli pimeyden laskeuduttua kun odottelimme luolan suulla lepakoiden ulostuloa: Ja tulihan niitä lopulta, villin tuntuista kun pilkkopimeässä kuuluu nahkasiipien läpytystä ja kun räpsäisee salaman kanssa kuvan niin näkee olevansa satojen lepakoiden ympäröivänä.

Päivä 28: Lanquin - Semuc Champey - Lanquin
Tänään oli kunnon toiminnan täytteinen päivä: Uimme ensin veden vallassa olevissa luolissa kynttilöiden kanssa, jonka jälkeen hiukan tubingia joessa. Sieltä Semuc Champeyhin, missä vulkaanisesta kivestä on muovautunut pieniä altaita, joita pienet ja vähän suuremmat vesiputoukset yhdistävät. Kiipesin ensin ottamaan hiukan tuntumaa alueeseen lintuperspektiivista, jossa tulikin sen verran hiki, että alas altaille päästyä oli mukava pulahtaa vilvoittelemaan. Ja lopuksi laskeuduimme vielä köysitikkailla yhden vesiputouksen takana olevaan luolaan.

Päivät 29: Lanquin
Pari päivää on ollut taas niin tapahtumarikasta, että otin tämän päivän vaihteeksi aivan löysin rantein. Eli riippumatossa tuli taas useampi tunti köllöteltyä... Illalla paikallisessa ravintolassa oli buffet-illallinen missä kolmisenkymmentä länsimaalaista matkailijaa mussutti enemmän ruokaa kuin koko viereinen kylä yhteensä... Ja minä tietenkin muiden mukana.

Päivät 30: Lanquin - Flores
En halunnut palata enää Cobaniin vaihtamaan bussia, joten päätin kokeilla ensimmaistä kertaa hiukan kalliimpaa, ovelta ovelle kulkevaa ns. turistisukkulaa. Mikä osoittautui kaameaksi virheeksi: Minibussiin oli myyty "vahingossa" kaksi lippua enemmän kuin siella oli paikkoja ja tunnin tappelun jälkeen ajamme kuitenkin Cobaniin jossa puolitoista tuntia ihmeteltyämme, porukka jaettiin kahteen eri minibussiin. Myös Cobanista löytyi lauma tyytymättömiä ihmisiä, jotka oli myös buukattu saman firman busseihin, mutta eivät olleet mahtuneet kyytiin. Matkan piti kestää viisi tuntia, meillä se otti kymmenen... Ja firman nimi oli Aventura Turista, välttäkää kuin ruttoa!

Päivät 31: Flores
Tänään oli pakko pitää henkilökohtainen huoltopäivä: Yritin saada hostellin sisäkön pesemään mun pyykit, mutta tyttö vaan nauro ja käski pestä mun ne itse... On se kumma kun ei raha kelpaa ihmisille? Nyrkkipyykkäilyn jälkeen ompelin housut takaisin kasaan, liimailin sandaalit suht` kuntoon ja liimasin/ompelin rinkan vielä siihen malliin karhulangalla, että sen pitäisi vielä pari kuukautta kestää...

Päivät 32: Flores - Tikal - Flores
Suuntasin aamulla Guatemalan ykkösnähtävyydelle, Tikalin muinaisille Maya-rauniolle. Joka paikassa yritettiin kaupata mulle "auringonnousu-kiertuetta" joka lähti Floresista jo puoli neljän aikaan yöllä!. Olin kuitenkin jutellut parin tyypin kanssa jotka kertoilivat, ettei aurinkoa sadekauden vuoksi edes nähnyt, joten päätin nukkua yöni kunnolla ja lähtea tutustumaan paikkaan vasta aamulla. Perille päästyä alkoi tulla kunnon Taj Mahal - flashbackeja: Pääsylipusta pyydettiin rapsakkaat 14 euroa!!! Maksoin lopulta itseni sisälle ja vaikka alue oli niin laaja, että vietin siellä viisi tuntia, tunsin itseni pettyneeksi/petetyksi.